Sakramenty to znaki i narzędzia, za pośrednictwem których Duch Święty rozlewa łaskę Chrystusa-Głowy, w Kościele, który jest Jego Ciałem.

SAKRAMENT  CHRZTU  ŚWIĘTEGO

Chrzest święty jest fundamentem całego życia chrześcijańskiego, bramą życia w Duchu i bramą otwierającą dostęp do innych sakramentów. Przez chrzest zostajemy wyzwoleni od grzechu i odrodzeni jako synowie Boży, stajemy się członkami Chrystusa oraz zostajemy wszczepieni w Kościół i stajemy się uczestnikami jego posłania: "Chrzest jest sakramentem odrodzenia przez wodę i w słowie". (Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994, s. 298)

Informacja dla pragnących ochrzcić dziecko

  1. Chrzty w parafii Bożego Ciała odbywają się w każdą pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca.

  2. Chrzty udzielane są w czasie Mszy św. o godz.12:00.

  3. Najpóźniej w tygodniu poprzedzającym chrzest należy zgłosić się do biura parafialnego z odpisem aktu urodzenia dziecka. Na tej podstawie zostanie spisany akt chrztu dziecka.

  4. W przededniu sakramentów dla rodziców i chrzestnych odbywa się katecheza chrzcielna (ok. godz. 18:45).

  5. Rodzice chrzestni muszą przedstawić zaświadczenie wystawione przez macierzystą parafię - że pozostają praktykującymi katolikami. Świadectwa te należy dostarczyć w dniu katechezy chrzcielnej, a najpóźniej w dniu chrztu świętego.

  6. W dniu chrztu należy przybyć do kościoła ok. 15 minut przed Uroczystością.

  7. Należy przygotować i przynieść świecę chrzcielną oraz białą szatę dla swojego dziecka.

  8. Przed chrztem zarówno rodzice (o ile stan prawny im na to pozwala) jak i rodzice chrzestni powinni przystąpić do sakramentu pojednania.

  9. W czasie Mszy św. należy przystąpić do Komunii św. Dobrze jest ofiarować tę Komunię w intencji dziecka.

  10. Dobrym zwyczajem jest zamówienie Mszy św. w intencji dziecka w rocznicę Chrztu św.

Warunki jakim powinni odpowiadać rodzice chrzestni wg Kodeksu Prawa Kanonicznego

Kanon 872

Przyjmujący chrzest powinien mieć, jeśli to możliwe, chrzestnego. Ma on dorosłemu towarzyszyć w chrześcijańskim wtajemniczeniu, a dziecko wraz z rodzicami przedstawić do chrztu oraz pomagać, żeby ochrzczony prowadził życie chrześcijańskie odpowiadające przyjętemu sakramentowi i wypełniał wiernie złączone z nim obowiązki.

Kanon 873

Należy wybrać jednego tylko chrzestnego lub chrzestną, albo dwoje chrzestnych.

Kanon 874

§ 1. Do przyjęcia zadania chrzestnego może być dopuszczony ten, kto:

  1. Jest wyznaczony przez przyjmującego chrzest albo przez jego rodziców, albo przez tego, kto ich zastępuje, a gdy tych nie ma, przez proboszcza lub szafarza chrztu, i posiada wymagane do tego kwalifikacje oraz intencję pełnienia tego zadania;

  2. Ukończył 16 lat, chyba, że biskup diecezjalny określił inny wiek, albo proboszcz lub szafarz jest zdania, że słuszna przyczyna zaleca dopuszczenie wyjątku;

  3. Jest katolikiem, bierzmowanym i przyjął już sakrament Najświętszej Eucharystii oraz prowadzi życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji, jaką ma pełnić;

  4. Jest wolny od jakiejkolwiek kary kanonicznej, zgodnie z prawem wymierzonej lub deklarowanej;

  5. Nie jest ojcem lub matką przyjmującego chrzest.

§ 2. Ochrzczony, należący do niekatolickiej wspólnoty kościelnej, może być dopuszczony tylko razem z chrzestnym katolikiem i to jedynie jako świadek chrztu.

 

Chrzest jest sakramentem, który rozpoczyna życie chrześcijańskie człowieka i czyni go dzieckiem Bożym. Poprzez ten sakrament Chrystus gładzi grzech pierworodny (i ewentualnie także grzechy osobiste, o ile chrzest przyjmuje człowiek dorosły), uświęca człowieka łaską i włącza w społeczność Kościoła. W naszej parafii tego sakramentu udziela się w każdą II niedzielę miesiąca. Jest to wielkie święto dla całej Wspólnoty Parafialnej, gdyż wiąże się ono z przyjęciem do Niej nowych członków. Sakrament ten udzielany jest według norm i przepisów zawartych w liturgicznej księdze Obrzędy Chrztu dzieci dostosowanych do zwyczajów diecezji polskich. Księga ta opisując szczegółowo ten sakrament oraz sposób jego udzielania, wymienia następujące rzeczy potrzebne do prawidłowego i ważnego udzielenia tego pierwszego i najważniejszego sakramentu.
 

Chrzcielnica lub naczynie, w którym według potrzeby przygotowuje się wodę do chrztu. Wykonana zazwyczaj z drewna, kamienia, marmuru lub metalu szlachetnego, bogato zdobiona. Posiada pokrywę często z postacią gołębicy -symbolu Ducha Świętego zstępującego w tym obrzędzie na nowo przyjętych członków wspólnoty kościelnej. Winna się odznaczać nadzwyczajną czystością i pięknem.W dawnych wiekach, gdy chrzest odbywał się przez całkowite zanurzenie, budowano obok kościołów małe budynki zwane baptysteriami (z łac. baptysterium chrzcielnica), z sadzawką, zbiornikiem wody. W kościołach chrzcielnica stawiana jest zwykle blisko ołtarza, aby cała parafia mogła brać udział w uroczystym obrzędzie chrztu świętego. Chrzcielnice umieszcza się czasem w jednej z wewnętrznych kaplic kościoła.

Miejsce w kaplicy chrzcielnej lub w kościele należy odpowiednio przygotować. Pierwotnie do chrztu wybierano miejsca, gdzie była woda żywa, a więc: źródła, rzeki, morze. Później w większych miastach budowano baptysteria z basenem, w którym woda przepływała. Były to kaplice chrzcielne stojące osobno obok kościoła. Od VIII i IX w. kaplice chrzcielne połączono z kościołem. Od XI w. spotyka się coraz więcej chrzcielnic, umieszczonych wewnątrz kościołów parafialnych, ustawianych w różnych miejscach.
 

Paschał po skończeniu Okresu Wielkanocnego powinien być ze czcią umieszczony w miejscu udzielania chrztu. Należy go zapalać podczas udzielania sakramentu, aby można było od niego zapalać świece ochrzczonych. Jest to symbol Chrystusa, który powiedział o sobie, że jest światłością świata (J 8,12). Przypomina nam jednocześnie, że z czujnością mamy oczekiwać przyjścia Pana, który mówił: Niech będą przepasane biodra wasze i zapalone pochodnie. (Łk 12, 35).

Woda do chrztu winna być naturalna i czysta zarówno z uwagi na prawdziwość znaku jak i ze względów higienicznych. Woda naturalna oczyszcza i podtrzymuje życie. Ta woda z woli Chrystusa Pana jest znakiem duchowego oczyszczenia i odrodzenia w chrzcie świętym. Już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa poświęcano wodę do chrztu. Wodę chrzcielną poświęcano w Wigilię Paschalną, wigilię Zesłania Ducha Świętego oraz w wigilię Objawienia Pańskiego. Obecnie wodę poświęconą w Wigilię Paschalną powinno się zachować na cały Okres Wielkanocny i nią chrzcić, dla podkreślenia łączności tego sakramentu z misterium paschalnym. Pożądane jest aby poza okresem wielkanocnym święcić wodę przed każdorazowym udzielaniem chrztu. Woda wtedy jest świeża, a symbolika chrztu pełniejsza.

SAKRAMENT  BIERZMOWANIA

Sakrament bierzmowania wraz z chrztem i Eucharystią należy do "sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego", którego jedność powinna być zachowywana. Należy zatem wyjaśnić wiernym, że przyjęcie tego sakramentu jest konieczne jako dopełnienie łaski chrztu. Istotnie, "przez sakrament bierzmowania (ochrzczeni) jeszcze ściślej wiążą się z Kościołem, otrzymują szczególną moc Ducha Świętego i w ten sposób, jeszcze mocniej zobowiązani są, jako prawdziwi świadkowie Chrystusa, do szerzenia wiary słowem i uczynkiem oraz do bronienia jej". (Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994, s. 311)

W naszej parafii przyjęcie tego sakramentu dokonuje się w III klasie gimnazjum.

Aby przyjąć sakrament Bierzmowania należy:

  1. Uczestniczyć w przygotowaniu do tego sakramentu - poprzez katechezę w grupach, udział w coniedzielnej i świątecznej Mszy oraz przez comiesięczną spowiedź św.

  2. Przedstawić wyciąg z aktu chrztu świętego.

  3. Uczęszczać na katechezę w ramach zajęć szkolnych i zachować tamże odpowiednią postawę.

  4. Osoby spoza parafii muszą przedstawić zgodę własnej parafii na przyjęcie sakramentu bierzmowania w parafii Bożego Ciała w Tucholi.

SAKRAMENT  EUCHARYSTII

Najświętsza Eucharystia dopełnia wtajemniczenie chrześcijańskie. Ci, którzy przez chrzest zostali wyniesieni do godności królewskiego kapłaństwa, a przez bierzmowanie zostali głębiej upodobnieni do Chrystusa, za pośrednictwem Eucharystii uczestniczą razem z całą wspólnotą w ofierze Pana.

"Zbawiciel nasz podczas Ostatniej Wieczerzy, tej nocy, kiedy został wydany, ustanowił eucharystyczną Ofiarę Ciała i Krwi swojej, aby w niej na całe wieki, aż do swego przyjścia, utrwalić Ofiarę Krzyża i tak umiłowanej Oblubienicy - Kościołowi powierzyć pamiątkę swej Męki i Zmartwychwstania: sakrament miłosierdzia, znak jedności, węzeł miłości, ucztę paschalną, w której pożywamy Chrystusa, w której dusza napełnia się łaską i otrzymuje zadatek przyszłej chwały". (Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1944, s. 319)

I Synod Diecezji Pelplińskiej zachęca do adoracji Najświętszego Sakramentu - także indywidualnie, kiedy tabernakulum jest zamknięte. Nasza parafia w każdy pierwszy piątek miesiąca zaprasza na adorację Najświętszego Sakramentu - od godz. 15.00 do 18:00.

Pierwsza Komunia Święta

Formacja dzieci mających przyjąć I Komunię św. dokonuje się oprócz szkoły również w parafii - przez spotkania z Ks. Proboszczem (szczegółowe informacje na temat miejsca i czasu tych spotkań dostępne w Ogłoszeniach parafialnych).

Rodzice dzieci przystępujących do Pierwszej Komunii Świętej powinni dostarczyć do katechetki świadectwo chrztu świętego, w sytuacji gdy dziecko było ochrzczone poza parafią Bożego Ciała w Tucholi.

SAKRAMENT  POKUTY  I  POJEDNANIA

"Ci zaś, którzy przystępują do sakramentu pokuty, otrzymują od miłosierdzia Bożego przebaczenie zniewagi wyrządzonej Bogu i równocześnie dostępują pojednania z Kościołem, któremu, grzesząc, zadali ranę, a który przyczynia się do ich nawrócenia miłością, przykładem i modlitwą". (Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994, s. 340)

W naszym kościele spowiadamy:

- W dni powszednie: 15 minut przed Mszą św.

- W niedziele i święta 15 minut przed każdą Mszą św. (Msze św. o godz. 7:30, 9:00, 10:30, 12:00 i 18:30)

- Przed pierwszym piątkiem miesiąca spowiedź dla dzieci od g. 15:00 do 16:30

Spowiedź

radosnym spotkanie z przebaczającym Chrystusem

Sakrament Pokuty jest to sakrament, w którym kapłan w zastępstwie Pana Boga odpuszcza człowiekowi grzechy po Chrzcie popełnione.

W dniu zmartwychwstania Pan Jezus przyszedł do wieczernika, gdzie przebywali uczniowie i powiedział im: “Weźmijcie Ducha Świętego, którym grzechy odpuścicie, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane”. (J. 20,21-23) Tymi słowami ustanowił sakrament pokuty czyli spowiedź.

Władzę odpuszczania grzechów Pan Jezus przekazał apostołom. Ta władza przeszła od Apostołów na biskupów i kapłanów.

W sakramencie pojednania widzimy i słyszymy kapłana, ale wierzymy, że to Jezus Chrystus ukrzyżowany i zmartwychwstały przebacza nam grzechy.

Spowiedź to radosne spotkanie z przebaczającym Chrystusem. Tam, gdzie dochodzi do pełnego miłości przebaczającego spotkania nie ma miejsca na obawę czy strach. 

Pięć warunków dobrej spowiedzi

Do odbycia dobrej spowiedzi należy wypełnić pięć warunków. Proszę przeczytać z Pisma św. przypowieść o miłosiernym Ojcu (Ewangelia św. Łukasza 15,11-32) Tam w czasie spotkania syna z przebaczającym ojcem zauważymy pięć elementów, które my nazywamy pięcioma warunkami spowiedzi.

Syn marnotrawny

Grzesznik

zrozumiał, że źle postąpił

przypomina sobie grzechy
- rachunek sumienia

żałował za swój czyn

przeprasza Boga za grzechy
-
żal za grzechy

postanowił wrócić do ojca

postanawia poprawę
-
postanowienie poprawy

wyznał swoją winę ojcu

szczerze wyznaje swoje grzechy
-
szczera spowiedź

gotów był zadośćuczynić za grzechy

wynagradza Bogu i bliźnim
-
zadośćuczynienie

l. Rachunek sumienia.

Rachunek sumienia jest to przypomnienie sobie grzechów, które popełniliśmy. Grzech jest to świadome i dobrowolne przekroczenie przykazania Bożego lub Kościelnego dlatego grzechy przypominamy sobie wg dziesięciu przykazań Bożych i pięciu kościelnych.

Przed rachunkiem sumienia modlimy się do Ducha Świętego, by pomógł nam przypomnieć grzechy. Następnie analizujemy dziesięć przykazań Bożych, pięć kościelnych i zastanawiamy się, czy przekroczyliśmy je świadomie i dobrowolnie.

Gdy ktoś popełnił grzech ciężki, powinien przypomnieć sobie, ile razy to uczynił i dlaczego.

2. Żal za grzechy

Żałuje za grzechy ten, kto smuci się, że zgrzeszył, obrzydza sobie popełnione grzechy i postanawia poprawę.

Żal może być doskonały (z miłości) i mniej doskonały (z bojaźni):

bullet

Żal doskonały (z miłości) jest wtedy, gdy żałujemy z miłości ku Bogu, najlepszemu Ojcu, którego obraziliśmy. Dobrze jest żałować za grzechy z miłości ku Bogu nie tylko przed spowiedzią, ale często, zwłaszcza przy wieczornym-rachunku sumienia i po popełnieniu grzechu ciężkiego.

bullet

Żal mniej doskonały (z bojaźni) jest wtedy, gdy żałujemy tylko dlatego, że przez grzech zasłużyliśmy na karę.

Żal za grzechy jest najważniejszym warunkiem dobrej spowiedzi. Bez niego nie możemy otrzymać rozgrzeszenia.

3. Mocne postanowienie poprawy

Następstwem prawdziwego i szczerego żalu jest postanowienie poprawy.

Kto chce zmienić swoje życie na lepsze powinien przede wszystkim poprawić się z grzechów, o których sumienie mu mówi, że są najcięższe, potem z tych, które najczęściej popełnia. Powinien postanowić także, że będzie unikał okazji do grzechu.

Mocne postanowienie poprawy jest to bardzo istotny i ważny warunek.

W ramach realizacji tego warunku należy się zastanowić nad tym:

  1. Z czego chcę się poprawić. Postanowienie poprawy nie może być ogólne (np. będę lepszy, będę bardziej kochał Boga, poprawię się...) lecz bardzo szczegółowe (np. będę pracował nad wyrzuceniem ze swego słownictwa brzydkich stów i przekleństw, w całym okresie do następnej spowiedzi zwrócę szczególną uwagę na okazanie posłuszeństwa swoim rodzicom, nie będzie w moim życiu tygodnia bez Mszy św. i dnia bez modlitwy...)

  2. Jak to uczynić, czyli co zrobić, aby to postanowienie wprowadzić w życie.

Pomocą w wypełnieniu postanowienia poprawy jest codzienny rachunek sumienia w czasie wieczornego pacierza i odpowiedź na pytanie: czy dzisiaj wypełniłem moje postanowienie poprawy?

Dziecko a także dorosły, jeżeli poważnie traktuje ten warunek, to spowiedź jest dla niego, nie tylko okazją do chwilowego oczyszczenia, ale okazją do nawrócenia. Spowiedź przeżywana jako sakrament nawrócenia jest okazją do skutecznej pracy nad sobą i szkołą pięknego charakteru.

4. Szczera spowiedź

Kiedy wyznaję moje grzechy, czyli spowiadam się wobec kapłana, wtedy spotykam się z Panem Jezusem. On sam mi przebacza.

W spowiedzi mówię prawdę. Kapłanowi nie wolno niczego powiedzieć, co usłyszał w konfesjonale. Obowiązuje go tajemnica spowiedzi.

Jeżeli przy spowiedzi świadomie zatajam grzech ciężki, nie otrzymuję odpuszczenia grzechów i popełniam świętokradztwo.

Jeżeli przez zapomnienie nie wyznaję grzechu ciężkiego, spowiedź taka jest ważna, a zapomniany grzech muszę wyznać przy następnej spowiedzi.

Przy grzechach ciężkich podaję liczbę (ile razy uczyniłem dany grzech) i okoliczności (dlaczego - np. byłem chory, z lenistwa...)

5. Zadośćuczynienie Panu Bogu i bliźniemu

Zadośćuczynienie Panu Bogu polega na odprawieniu pokuty wyznaczonej przez kapłana. Taką pokutą jest zwykle modlitwa lub spełnienie jakiegoś dobrego uczynku

Zadośćuczynicie bliźniemu polega na naprawieniu wyrządzonej mu krzywdy i szkody:

bullet

rzecz pożyczoną, znalezioną lub skradzioną należy oddać;

bullet

kto obraził bliźniego powinien go przeprosić. W wypadku oszczerstwa powinien dane oszczerstwo odwołać.

NAMASZCZENIE  CHORYCH

Przez święte chorych namaszczenie i modlitwę kapłanów cały Kościół poleca chorych cierpiącemu i uwielbionemu Panu, aby ich podźwignął i zbawił, a nadto zachęca ich, aby łącząc się dobrowolnie z męką i śmiercią Chrystusa, przysparzali dobra Ludowi Bożemu. (Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994, s. 356)

ODWIEDZINY  CHORYCH

Chorych odwiedzamy w soboty po pierwszym piątku miesiąca. Sakrament chorych udziela się żywym a nie umarłym. Dlatego należy zadbać, by chory przyjął sakrament przed udaniem się do szpitala lub w czasie pobytu w szpitalu.

Ten obowiązek spoczywa na najbliższej rodzinie. Nie raz mąż czy żona albo dzieci przychodzą zgłosić pogrzeb, a na pytanie czy zmarły otrzymał sakrament namaszczenia odpowiadają: nie. I tu często poda zaskakujące tłumaczenie: “nie chcieliśmy mamy czy taty przestraszyć”. Nie jest to na pewno postawa chrześcijańska. Przecież kapłan przychodzący z sakramentem namaszczenia nie jest zwiastunem śmierci, lecz przychodzi umocnić chorego.

Chorych z posługą prosimy zgłaszać wcześniej. W nagłych wypadkach w każdej chwili -- na wezwanie           tel. 3363824; 3363829.

Udzielenie sakramentu chorym

Ewangelie świadczą o tym, że Chrystus wielką troską otaczał chorych w ich potrzebach cielesnych i duchowych oraz że to samo polecił czynić swoim wiernym. Szczególnym wyrazem tej troski jest ustanowiony przez Niego a ogłoszony w liście św. Jakuba (por. Jk 5,14-16) sakrament namaszczenia chorych, którego Kościół udziela swoim członkom przez namaszczenie i modlitwę kapłanów.

Człowiek niebezpiecznie chory potrzebuje szczególnej łaski Bożej, aby pod wpływem lęku nie upadł ba duchu i podlegając pokusom nie zachwiał się w wierze. Dlatego Chrystus w sakramencie namaszczenia daje swoim wiernym, dotkniętych chorobą, potężną moc i obronę.

Sakrament ten udziela choremu łaski Ducha Świętego, która umacnia ufność w Bogu, uzbraja przeciw pokusom szatana i trwodze śmierci. Dzięki tej pomocy chory może nie tylko znosić dolegliwości choroby, ale także je przezwyciężyć i odzyskać zdrowie, jeżeli jest to pożyteczne dla zbawienia duszy. Jeżeli jest to potrzebne, namaszczenie odpuszcza grzechy.

Komu należy udzielić namaszczenia chorych

Tego sakramentu należy udzielić wiernym, których życie jest zagrożone z powodu choroby lub podeszłego wieku.

Sakrament ten można powtarzać, jeśli chory po przyjęciu namaszczenia wyzdrowiał i ponownie zachorował albo w czasie trwania tej samej choroby nastąpiło poważne pogorszenie.

Chorym, którzy stracili przytomność lub używanie rozumu, można udzielić sakramentu, jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że jako wierzący prosiliby o to, gdyby byli przytomni.

Kapłan wezwany do chorego, który już umarł, niech błaga Boga, aby go przyjął litościwie do swego Królestwa; namaszczenia natomiast niech nie udziela.

Co należy przygotować w domu chorego

Stół nakrywamy białym obrusem. Na stole stawiamy krzyż, świece, naczynie z wodą święconą, kropidło, talerzyk z 2 kuleczkami waty, odrobiną soli i kawałkiem chleba. Najbliżsi nie wychodzą do innego pokoju (jedynie na czas spowiedzi) lecz wspólnie się modlą.

SAKRAMENT  MAŁŻEŃTWA

Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu. (Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994, s. 379)

Zalecenia wstępne:
I Synod Diecezji Pelplińskiej idąc za wytycznymi Instrukcji Episkopatu Polski z 1989 r. zachęca do przywracania w miarę możliwości zwyczaju zaręczyn (najpóźniej pół roku przed ślubem). Ks. Biskup Diecezjalny na mocy kan. 1168 upoważnia rodziców obojga stron lub najbliższe rodzeństwo do pobłogosławienia z tej okazji pierścionków zaręczynowych.

Procedura przygotowująca do przyjęcia sakramentu małżeństwa:

W skócie:

  1. Narzeczeni mając zamiar zawrzeć sakramentalny związek małżeński winni zgłosić się w biurze parafialnym na trzy miesiące przed planowanym ślubem (Synod. Diec. Pelplińskiej nr 240).

  2. Zgłaszając się winni posiadać świadectwo chrztu świętego (nie starsze niż trzy miesiące), zaświadczenie z USC o stanie wolnym obojga kandydatów oraz świadectwo kursu przedmałżeńskiego.

  3. Na świadectwie chrztu powinna być adnotacja o przyjęciu sakramentu bierzmowania (jeśli jej brak, należy uzyskać taką w parafii, w której przyjęto sakrament bierzmowania).

  4. Przed zawarciem związku małżeńskiego należy ukończyć kurs przedmałżeński.

  5. Na podstawie powyższych dokumentów zostanie spisany protokół przedślubny oraz zostaną wygłoszone zapowiedzi. Strona, która nie jest z naszej parafii otrzyma dokument z prośbą o wygłoszenie zapowiedzi w swojej parafii.

  6. Po spisaniu protokółu przedślubnego należy przystąpić dwukrotnie do sakramentu pojednania (do drugiej spowiedzi przedślubnej należy przystąpić na dzień przed ślubem) i uczestniczyć w katechizacji przedślubnej (Synod Diec. Pelplińskiej nr 242-243).

  7. Po wygłoszeniu zapowiedzi w parafii narzeczonego(nej) należy dostarczyć zaświadczenie o tym fakcie do naszego biura.

  8. W dniu ślubu dostarcza się do zakrystii kartki świadczące o spowiedzi.

Zasadą ogólnie przyjętą jest, że sakrament małżeństwa przyjmuje się w parafii narzeczonej (Synod Diec. Pelplińskiej nr 250) ewentualnie w parafii narzeczonego. Gdyby jednak zaistniały warunki wskazujące na potrzebę zawarcia tegoż sakramentu poza własną parafią, wówczas należy uzyskać licencję na ślub w innym kościele.

 

Narzeczeni zgłaszają się w kancelarii parafialnej przynajmniej na trzy miesiące przed terminem ślubu. Gdy młodej parze zależy na konkretnym dniu i godzinie to dobrze jest jeszcze prędzej przybyć do biura parafialnego i zarezerwować sobie dzień i godz. ślubu.

Wymogi administracji państwowej:

W USC młoda para składa oświadczenie przed Kierownikiem o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego wraz z kompletem odpowiednich dokumentów i tak:

  • panna i kawaler muszą mieć:

odpis skróconego aktu urodzenia,

dowód osobisty.

  • wdowa, wdowiec:

odpis skróconego aktu urodzenia,

odpis zgonu małżonka,

dowód osobisty.

Z obowiązku dostarczenia dokumentów, oczywiście oprócz dowodów osobistych, zwolnieni są mieszkańcy miasta w którym się urodzili i w którym znajduje się USC. Na podstawie przedstawionych dokumentów i złożonego oświadczenia zostaje wydane “Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa”. Jest ono ważne przez 3 miesiące.

Wymogi administracji kościelnej

Młodzi udają się do biura parafialnego i przynoszą:

  • metrykę chrztu (ważna trzy miesiące od daty wystawienia) i bierzmowania,

  • ostatnie świadectwo religii,

  • świadectwo ukończenia kursu przedmałżeńskiego,

  • w wypadku ślubu konkordatowego “Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa”. Zaświadczenie to, w trzech kopiach, młodzi załatwiają w Urzędzie Stanu Cywilnego. (Jedno zaświadczenie otrzymują młodzi po ślubie, jedno zostaje w dokumentach kościelnych, a jedno parafia miejsca ślubu dostarcza do USC w ciągu 5 dni).

Następnie zostaje spisany protokół kanonicznego badania narzeczonych. Młodzi otrzymują kartki do spowiedzi. (Przystępując do sakramentu małżeństwa narzeczeni zobowiązują się odbyć dwukrotnie dobrą spowiedź. Pierwszą zaraz po zgłoszeniu zapowiedzi. Powinna to być spowiedź z całego życia. Drugą przed ślubem, bowiem małżeństwo katolickie zawiera się w stanie łaski uświęcającej). Jeżeli jedna ze stron jest z innej parafii to otrzymuje podanie do księdza proboszcza o wygłoszenie zapowiedzi i składa je w swojej parafii. Po dwóch niedzielach narzeczony odbiera ze swej parafii zaświadczenie o wygłoszonych zapowiedziach i zanosi do parafii, w której narzeczeni załatwiali formalności przedślubne.

Dzień przed ślubem narzeczeni przychodzą do biura parafialnego po Mszy św. o godz. 18:30 i składają podpisy w księdze małżeństw oraz na “Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa”. Wtedy także sprawdza się czy wszystkie dokumenty są w komplecie. Następnie narzeczeni otrzymują pouczenie oraz odpowiedzi na ewentualne pytania.

Około tygodnia po ślubie młodzi małżonkowie zgłaszają się (może to być tylko jeden z nich) z dowodami osobistymi do USC po wstawienie odpowiednich pieczątek, na podstawie których wystąpią o zmianę dowodów osobistych. Odbierają także odpis skrócony aktu małżeństwa.