IX Międzynarodowy Letni Festiwal Organowy Tuchola 2019 Drukuj

Koncert finałowy IX Międzynarodowego Letniego Festiwalu Organowego Tuchola 2019 Niedziela 25.08.2019 godz. 19.00

Wykonawcy:

Tomasz Grzegorski – saksofon

Jan Bokszczanin - organy

PROGRAM

1. Zbigniew Wodecki (1950-2017) - Zacznij od Bacha

2. Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Toccata i fuga d-moll

Krzysztof Komeda (1931-1969)

  1. Zamyślenie / Niekochana (Wojciech Majewski / Krzysztof Komeda)
  2. Kattorna (ar. Ryszard Borowski)
  3. Dwaj ludzie z szafą (ar. Michał Lamża)
  4. Jutro premiera (ar. Ryszard Borowski)
  5. Ballad for Bernt (ar. Krzysztof Herdzin)
  6. Moja Ballada (ar. Ryszard Borowski)
  7. Ja nie chcę spać (ar. Michał Lamża)
  8. Litania (ar. Krzysztof Herdzin)
  9. Szara kolęda (ar. Marcin Zieliński)

Tomasz Grzegorski jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zadebiutował na scenie jazzowej w 1997 roku w zespole Quintessence Eryka Kulma. W roku1998, wraz z zespołem Parnas Jazz Quintet zostali laureatami 1-go miejsca na festiwalach: Jazz Juniors, Pomorskiej Jesieni Jazzowej, oraz 2-go miejsca na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach. W 1999 roku rozpoczął współpracę z Jerzym Małkiem i jego kwintetem. Zespół zdobył 1 miejsce na festiwalach: Jazz Juniors (1999), Pomorska Jesień Jazzowa (1999), oraz Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych w Gdyni (2000). Tomasz Grzegorski jest również laureatem 3-go miejsca Międzynarodowych Zmagań Jazzowych w Szczecinie (2003). Od 2005 roku współpracuje ze światowej sławy skrzypkiem Nigelem Kennedym z którym to grał koncerty na całym świecie. Współpracował i nagrywał między innymi z: Januszem Muniakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Markiem Bałatą, Andrzejem Cudzichem, Wojciechem Groborzem, Wojciechem Karolakiem, Leszkiem Kułakowskim, Jarosławem Śmietaną, Zbiniewem Namysłowskim, słowackim triem Nothing But Swing, Josef „Dodo” Sosoka Jazz Family oraz kubańskim trębaczem Lazaro Cruz’em. Występował na wielu festiwalach w kraju jak i zagranicą m.in.: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz na Starówce, Świdnik Jazz Festiwal, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Komeda Jazz Festiwal, Kaunas Jazz Festival (Litwa), Swing White Nights (St. Petersgurg, Rosja), Jazz pod Hradom (Słowacja), Leverkusen Jazztage (Niemcy), Hague Jazz Festival (Holandia) i wielu innych.

 

Jan Bokszczanin, organista, pedagog. W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem wybitnego pedagoga prof. Jesse E. Eschbacha. Koncertuje w większości krajów Europy, Rosji, Azji oraz USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak: Katedra Notre Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się jego monografia – „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. Pod jego redakcją w wydawnictwie „Polihymnia” Lublin ukazały się cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy. Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory m.in.: Marian Sawa,, Krzesimir Dębski, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Alicja Gronau-Osińska, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Piotr Tabakiernik, Ignacy Zalewski oraz Piotr Wróbel. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów. Jan Bokszczanin pracuje na stanowisku profesora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (filia Białystok). Piastuje także stanowisto Prodziekana na tejże Uczelni. W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.


PROGRAM KONCERTU 18.08.2019

Wyk. Krzysztof Karcz

S.Karg-Elert(1877-1933): Nun danket alle Gott

D.Buxtehude(1637-1707): Toccata F-dur BuxWV 157

D.Buxtehude(1637-1707): Komm Heiliger Geist, Herre Gott BuxWV 199

A.Guilmant(1837-1911): Lift up your heads

J.S.Bach: Preludium i fuga c-moll BWV 549

J.S.Bach(1685-1750): Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645

G.Young (1919-1998): Preludium C-dur

J.Ch.M.Widor: Toccata z 5 SymfoniiKrzysztof Karcz - Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Jako stypendysta Deutscher Akademischer Austauschdienst studiował też w Musikhochschule Luebeck (Niemcy) w klasie organów prof. Arvida Gasta. Uczestniczył w kursach muzycznych prowadzonych przez wybitnych organistów i pedagogów, m.in.: Tona Koopmana (Holandia), Christopha Bosserta (Niemcy), Juliana Gembalskiego (Polska), Edgara Krappa (Francja), Oliviera Latry'ego (Francja), Jean-Luca Perrota (Francja), Maije Lehtonen (Finlandia). W 2000 r. otrzymał I Nagrodę na Konkursie Kompozytorskim BACH 2000 w Katowicach oraz IV Nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Częstochowie. Otrzymał II Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu w 2005 roku. Na tym samym konkursie Otrzymał również Nagrodę Specjalną za najlepszą interpretację Koncertu G-dur Feliksa Nowowiejskiego. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju oraz za granicą. W 2010 r. założył klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II stopnia im. S. Moniuszki w Bielsku- Białej. Pełni funkcję organisty w Parafii św. Jana Chrzciciela w Bielsku - Białej Komorowicach. Jest również dyrektorem Świętojańskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Bielsku-Białej.


Organizatorzy: Parafia pw. Bożego Ciała w Tucholi

 

Fundacja Centrum Rozwoju Sztuki

Patronat honorowy: Burmistrz Tucholi Tadeusz Kowalski

Patronat medialny: TVP Bydgoszcz, Tucholanin.pl

Prowadzenie koncertów: Marzenna Tyrańska

Dyrektor festiwalu: Błażej Musiałczyk

Godz. 19.00, Wstęp wolny

Zadanie zostało dofinansowane ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Po raz pierwszy w historii festiwalu 11 sierpnia zabrzmi muzyka kaszubska – W céni Bòżëch skrzidłów - wybrane psalmy Starego Testamentu w tłumaczeniu na język kaszubski przez o. prof. Ryszarda Sikorę, do których muzykę skomponowała kompozytorka młodego pokolenia – Anna Rocławska-Musiałczyk.

Wykonawcy: Sławomir Bronk – kontratenor, Marzena Michałowska – sopran, Maciej Zakrzewski - organy

W programie koncertu znajdzie się również muzyka Naji Hakima, francuskiego kompozytora i organisty pochodzenia Libańskiego,  w wykonaniu znakomitego organisty, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku - Macieja Zakrzewskiego.

PROGRAM KONCERTU 11.08.2019

Maciej Zakrzewski – organy

Marzena Michałowska – sopran

Sławomir Bronk - kontratenor

1. Naji Hakim: Ouverture Libanaise

2. Naji Hakim: Esquisses Gregoriennes:

  • Nos autem
  • Ave maris stella
  • Pater noster
  • Ave verum
  • O filii et filiae

3. Maciej Zakrzewski – Psalterium:

  • Qui habitat in abscondita excelsi

4. Anna Rocławska – Musiałczyk - W céni Bòżëch skrzidłów – psalmy

Psalm 8 - Stwórca i stworzenie

Psalm 27 - Jahwe widã i zbawienim

Psalm 42 - Teskniączka za Bògã

Psalm 57 - W céni Bòżëch skrzidłów [Stasiowi]

Psalm 102 - Mòdlëtwa ùcemiãżonégò

Psalm 117 - Chwalta Pana, wszëtczé nôrodë

Warstwę tekstową kompozycji stanowią wybrane psalmy z Księgi Psalmów Starego Testamentu w przekładzie z języka hebrajskiego na kaszubski o. Adama Ryszarda Sikory OFM.


Marzena Michałowska, sopran, adiunkt na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Laureatka wielu konkursów krajowych jak i zagranicznych. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła między innymi u takich osobowości wokalnych jak Christine Hampe, Poppy Holden, Klaus Häger, Eva Blahova, Jadwiga Rappe, Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski, czy Ewa Iżykowska. Koncertuje w Polsce i za granicą. Zapraszana do udziału w licznych międzynarodowych festiwalach i przedsięwzięciach kulturalnych występuje w najznamienitszych salach koncertowych świata, takich jak nowojorska Carnegie Hall (2015 r.), czy genewska Victoria Hall (2016 r.). W 2005 roku zadebiutowała na scenie berlińskiej Komische Oper w partii Dony Anny w operze Don Giovanni W.A. Mozarta. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami takimi jak Ch. Hogwood, K. Petrenko, S. MacLeod, M. Gester, M. Pijarowski, G. Nowak, T. Wojciechowski, S. Stuligrosz, Ł. Borowicz, J. Salwarowski, M. Sompoliński, M. Nałęczem-Niesiołowski, E. Kus, J. M. Florenzio Junior, M. Toporowski, J.T. Adamus, a także zespołami i orkiestrami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Arte Dei Suonatori, Czech Virtuosi, Wrocławska Orkiestra Barokowa NFM, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Rybnickiej, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Capella Cracoviensis, {OH!}– Orkiestra Historyczna, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum NFM, Cappella Viridomontana, Camerata Nova. W dorobku fonograficznym ma 22 alby płytowe oraz wiele nagrań koncertów live, cenionych w Polsce i za granicą. W 2008 roku płyta Musica Sacromontana z jej udziałem otrzymała statuetkę Fryderyka, natomiast w roku 2017 płyta z muzyką Amando Ivančica Musica Claromontana vol. 58, została nominowana do tej prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej w kategorii Muzyka dawna. W styczniu 2019 roku płyta 17TH Century Sacred Music in Wroclaw z udziałem m.in. Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej otrzymała najwyższą nagrodę muzyczną na świecie – ICMA International Classical Music Awards.

 

Sławomir Bronk - absolwent w specjalnościach - Dyrygentura chóralna, Muzyka kościelna (2006), oraz Śpiew solowy (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wiedzę z zakresu interpretacji semiologii gregoriańskiej pozyskiwał w ramach kursów i seminariów we Włoszech: Rosazzo /prof. Bruna Caruso, 2016, 2017/ oraz w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie /prof. Fluvio Rampi, 2017/.  Jako kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. w: Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Oddzielnym nurtem aktywności muzycznej Sławomira Bronka jest chóralistyka. W 2006 roku powołał do życia Chór Kameralny Discantus w Gowidlinie, z którym występował m.in. w Biurze Regionalnym Województwa Pomorskiego przy Parlamencie Europejskim w Brukseli, kościele św. Stanisława w Rzymie, katedrze lwowskiej. Na jego zamówienie powstały utwory na chór a cappella oraz wokalno-instrumentalne inspirowane folklorem kaszubskim lub do tekstów w tym języku. Kompozycje te prawykonane zostały przez chór Discantus pod wodzą swego założyciela oraz nagrane i wydane na pięciu płytach kompaktowych. Sławomir Bronk pracuje jako adiunkt w Instytucie Dyrygentury Chóralnej i Muzyki Oratoryjno Kantatowej oraz katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

 


 

KONCERT INAUGURACYJNY 04.08.2019

Zespół wokalny Art’n’Voices

Błażej Musiałczyk - organy

1. Leon Boelman – Introdukcja

- Modlitwa

- Toccata – organy solo

------------

Muzyka sakralna

  1. Giovanni Pierluigi da Palestrina – Sicut cervus
  2. Charles Hubert Parry –  My soul there is a conutry
  3. Cyrillus Kreek – Õnnis on inimene
  4. Ola Gjeilo – Ubi Caritas

------------

  1. Alexandre Guilmant – Sonata No. 3 in C Minor op. 56 cz. I Preludio – organy solo

----------

Utwory dedykowane Zespołowi Art'n'Voices z –materiał nowej płyty „Midnight stories”

  1. Marek Raczyński – Te lucis ante terminum (kompozytor poznański)
  2. Michał Ziółkowski – Peace (do poezji Sara Teasdale)  (kompozytor wrocławski)
  3. Jakub Szafrański –  I dreamt a dream (do poezji Wiliam Blake) (kompozytor warszawski)
  4. Anna Rocławska-Musiałczyk – Parafraza kolędy kaszubskiej Witosławy Frankowskiej Bibi, Synkù bi (kompozytorka pomorska)
----------

Zespół Art’n’Voices powstał w grudniu 2010 roku w Wejherowie. Wykonuje różnorodną muzykę, w swoim dorobku posiada również autorskie aranżacje. Repertuar Art’n’Voices obejmuje utwory sakralne, rozrywkowe i ludowe z różnych epok, od muzyki dawnej po współczesną. Oficjalną siedzibą Art’n’Voices jest Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. W 2013 roku zespół wydał debiutancką płytę zatytułowaną „Droga krzyżowa. Z Chrystusem na Kalwarii Wejherowskiej”, na której znajduje się czternaście utworów skomponowanych przez Annę Rocławską-Musiałczyk i Juliannę Styn do słów autorstwa ks. Przemysława  Lewińskiego. Art’n’Voices wziął również udział w nagraniu dwóch płyt poświęconych twórczości regionalnego kompozytora Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz Władysława Żeleńskiego. Art’n’Voices występował m. in. z Maciejem Miecznikowskim, NeoQartetem oraz Zespołem Instrumentów Historycznych z Wrocławia. Uczestniczył także w ogólnopolskich warsztatach prowadzonych przez Philipa Lawsona – kompozytora i dyrygenta, byłego członka zespołu „The King’s Singers”. Art’n’Voices współtworzy także projekt muzyki historycznej jako „Capella Warmiensis Restituta” polegający na wykonaniu po 200 latach zapisów nutowych z XVIII i XIX wieku, które zostały odnalezione w zbiorach biblioteki Wyższego Seminarium Duchowego „Hosianum” w Olsztynie. Zespół posiada w swoim dorobku wiele nagród, w tym dziesięć Grand Prix, zdobytych na festiwalach i konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych.

Art’n’Voices został m. in. laureatem:

  • Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. S. Ormińskiego w Rumi w 2011 r. – pierwsze miejsce oraz wyróżnienia za najlepiej wykonany utwór religijny w języku kaszubskim;
  • XXI Festiwalu Pieśni o Morzu w Wejherowie w 2013 r. – Grand Prix oraz wyróżnienia za najlepiej wykonany utwór z fortepianem oraz za najlepiej wykonany utwór obowiązkowy;
  • I Ogólnopolskiego Festiwalu Chóralnej Muzyki Współczesnej „Music Everywhere”     w Gdańsku w 2014 r. – Grand Prix oraz wyróżnienia za najlepiej wykonany utwór kompozytora gdańskiego, za najlepiej wykonany utwór rozrywkowy oraz za najlepiej wykonany utwór z elementami sonorystycznymi;
  • 11 Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” Sopot w 2015 r. –Grand Prix, wyróżnienie za najlepiej wykonany utwór współczesnego kompozytora oraz nagroda dla najlepszego zespołu festiwalu (ogłoszona werdyktem doktorantów Akademii Muzycznej w Gdańsku).
  • V Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „O Złotą Wstęgę Solczy” w Ejszyszkach na Litwie w 2016 r – Grand Prix.
  • IV Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. J. Świdra w Cieszynie – Grand Prix oraz Nagroda za najlepsze wykonanie utworu kompozytora współczesnego.

Dużym sukcesem zespołu jest zdobycie dwóch drugich miejsc na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „Polifonico Guido di Arezzo” we Włoszech, w sierpniu 2017 r. Zespół zdobył dwa II miejsca w kategoriach: obowiązkowej i monograficznej. W maju 2018 r. Art’n’Voices zdobyło I miejsce podczas 49. Turnieju Chóralnego „Legnica Cantat”, Grand Prix nieoficjalnego jury seminarium chórmistrzowskiego oraz Nagrodę PZCHiO za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego. W lipcu 2018 r. zespół odbył trasę koncertową po Prowansji we Francji. Ostatnim sukcesem Art’n’Voices było zdobycie I miejsca „Złoty Dyplom” i Nagrody Specjalnej za najlepiej wykonany utwór Feliksa Nowowiejskiego na XVIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej w Barczewie (czerwiec 2019 ). Obecnie zespół pracuje nad nagraniem i wydaniem płyty z utworami współczesnych młodych kompozytorów polskich.

W skład zespołu wchodzą:

soprany:

Małogorzata Priebe

Maria Krueger

alty:

Anna Rocławska-Musiałczyk

Marta Jundziłł

tenory:

Mateusz Warkusz

Szymon Duraj

basy:

Tomasz Chyła

Filip Czajkowski

----------

Błażej Musiałczyk Pochodzi z Sieradza. Na stałe związany z Wejherowem i Gdańskiem, gdzie od 2006 roku pełni funkcję organisty Archikatedry Oliwskiej jak również prezentera znajdujących się tam, słynnych na całym świecie organów. Jest wykonawcą ponad pięciuset koncertów. Od 2010 roku pełni funkcję dyrygenta chóru Gdańskiego Seminarium Duchownego. Zajmuje się również działalnością dydaktyczną, prowadząc klasę organów w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku – Wrzeszczu, której uczniowie zdobywają najwyższe laury na konkursach muzyki organowej, a absolwenci z powodzeniem kontynuują naukę w uczelniach w Polsce i za granicą. Błażej Musiałczyk jest dyrektorem Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzyki Organowej w Tucholi, pomysłodawcą oraz dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego – Sieradzka Jesień Organowa oraz pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu Muzycznego „Niepodległa Wielu Wymiarów” realizowanym na całym Pomorzu. Ponadto Błażej Musiałczyk jest prezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki, w ramach której realizuje szereg działań promujących muzykę organową. Na stałe współpracuje ze znakomitym trębaczem - Pawłem Huliszem ,zespołem Tubicinatores Gedanenses, z oraz sopranistką Małgorzatą Rocławską z którymi koncertuje na wielu festiwalach w Polsce i Europie. Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjanskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku, w klasie mgr Michała Olszewskiego, kontynuującego tradycję słynnej szkoły organistowskiej w Przemyślu. Jest absolwentem Gdańskiej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego . Laureat III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi w roku 2005. W roku 2010 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w roku 2018 Podyplomowe Studia w zakresie Zarządzania Oświatą w Wyższej Szkole Zarządzania w Gdańsku. Umiejętności gry doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów  takich jak Olivier Latry, Peter van Dijk, Bruno Oberhammer, Wolfgang Deutsch, Jose Enrique Ayarra Jarne, Jaroslav Tuma, Julian Gembalski oraz Pierre Pincemaille i Wolfgang Seifen( improwizacja organowa). W roku 2006 wziął udział w nagraniu płyty "Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku-Oliwie" która została nominowana do nagrody Fryderyka, a następnie uzyskała status złotej płyty. W 2017 roku nagrał płytę w Kościele pw. Św. Trójcy w Gdańsku wraz z zespołem trębaczy barokowych Tubicinatores Gedanenses. Wraz z trójmiejskimi organistami dokonał pierwszego na świecie nagrania wszystkich dzieł organowych Daniela Magnusa Gronaua. W roku 2019 został wyróżniony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego złotym medalem „Zasłużony dla kultury Polskiej” Posiada na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji. Koncertuje jako solista i kameralista.